گفتمان انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی-نظام اسلامی-دولت اسلامی-جامعه اسلامی-تمدن اسلامی
مشخصات بلاگ

سال رونق تولید

ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، مى ‏دیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‏ اند و خجالت مى‏ کشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آن‏ها را پیگیرى کنند یا به آن‏ها اهمیت بدهند! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است‏.امام خامنه ای02/06/1387


برای خرید کتاب ها می تونید با شماره 09103858079تماس بگیرید.




بهبود سبک زندگی، با انقلاب در ساختارهای اقتصادی ممکن می‌شود



یادداشت پیش رو، بخشی از سخنرانی دکتر پیغامی است که در اصلاح الگوی مصرف، به فرهنگ‌سازی اشاره دارد و از نظر ایشان، در بعضی موارد از جمله سبک زندگی غلط، فرهنگ‌سازی با زبان و بیان و حتی با رفتارسازی خیلی مؤثر نیست. در این شرایط باید ساختارهای اقتصادی را اصلاح کرد.


برای اصلاح الگوی مصرف در خیلی از موارد باید با زبان و بیان فرهنگ­‌سازی کرد. البته رسانه‌­ها وظیفۀ رفتارسازی را نیز دارند، زیرا در بسیار از موارد، زبان و بیان خیلی مؤثر نیست، اما در بسیاری از موارد با مقوله­‌ای گسترده­‌تر و فراتر از ابعاد هنری فرهنگ مواجه می‌­شویم که «سبک زندگی» نام دارد.

ابزارهای فرهنگی تنها در حوزۀ رفتار فردی مؤثر خواهند بود، در حالی که سبک زندگی، آن بُعدی از فرهنگ است که گویی افراد جامعه را به یکدیگر پیوند زده و به سمت و سویی می­‌کشد. بسیاری از اوقات، شیوۀ زندگی ما در اختیار خودمان نیست که آگاهانه و با شناخت کافی توان انتخاب آن را داشته باشیم.

به عبارت دیگر، خیلی از اوقات مشکلاتی که در فرهنگ مصرفی ما دیده می­‌شود، ناشی از ضعف در حوزۀ شناختی و حتی گرایشی ما نیست، بلکه ناشی از نوعی جبر و فشار بیرونی است که از سوی اجتماع بر فرد وارد می­‌شود. این جبر محیطی، تا حد زیادی شکل­‌دهندۀ سبک زندگی افراد آن جامعه است به نوعی که عمل کردن بر خلاف آن جریان، فرد را متحمل هزینه‌­هایی از سوی اجتماع خواهد کرد.

برای مثال، یکی از مقوله­‌های اصلی در سبک زندگی، مسئلۀ کار و شغل زنان در بیرون از خانه است که در سالیان اخیر موجب به وجود آمدن تغییراتی در حوزۀ خانواده شده است. در حال حاضر کار زنان در بیرون از خانه تبدیل به یک هنجار شده است و به عنوان ارزش در جامعه تلقی شده و یک دختر جوان، ماندن در خانه را برای خود یک ننگ می‌­داند.

حال اگر تمام وسایل تبلیغاتی از قبیل منبر، تلویزیون، پلاکاردهای سطح شهر و… جمع شده و تمام متخصصین امور فرهنگ و ارتباطات، بسیج شوند تا به آن زن بگویند که «بیرون رفتن بد است»، «کار در بیرون از خانه برای تو مناسب نیست» و «این فرهنگ، یک فرهنگ برآمده از غرب است»، موفق نمی­‌شوند، زیرا زن خواهد گفت: «اگر من در خانه بمانم، کاری ندارم که انجام دهم، زیرا تکنولوژی پیشرفت کرده و بسیاری از کارها را انجام می­‌دهد. از طرفی انگیزه‌­ای قوی وجود دارد که می­‌توانم برای خود استقلال مالی پیدا کنم».

مورد دیگر، مقولۀ مهاجرت از روستا به شهر است که اغلب، پایۀ اقتصادی دارد. زندگی شهری تا حد زیادی متفاوت از زندگی در روستاست. زندگی آپارتمان­‌نشینی، به طور حتم، سبک زندگی خاص خود را به دنبال دارد و سایر اقتضائات زندگی شهری مدرن، شیوه‌­ای از زندگی را به فرد تحمیل می­‌کند و چنان برای او ذائقه­‌سازی می‌­کند که کمتر می‌­توان خلاف آن عمل کرد.

از طرفی دیگر، در این نظام اقتصادی و با این شیوۀ زندگی که مرد و زن، در حال کارکردن هستند، دیگر وقتی برای پخت و پز وجود ندارد. بنابراین تقسیم کار صورت می‌گیرد و زن و مرد می­‌گویند ما کار می­‌کنیم و فست فود هم برای ما غذا درست می­کند.

این‌ها همه ناشی از یک سبک زندگی است؛ شیوه‌­ای از زندگی که مربوط به زندگی در جوامع مدرن شهری است. بدون شک، این‌ها با توصیه و فرهنگ­‌سازی قابل حل نیست، بلکه باید انقلابی در ساختارهای اقتصادی ایجاد شود. ما ناگزیر از آن خواهیم بود تا برای اصلاح این فرهنگ و رفتار غلط، ساختارها را متحول کنیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی