گفتمان انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی-نظام اسلامی-دولت اسلامی-جامعه اسلامی-تمدن اسلامی
مشخصات بلاگ

سال رونق تولید

ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، مى ‏دیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‏ اند و خجالت مى‏ کشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آن‏ها را پیگیرى کنند یا به آن‏ها اهمیت بدهند! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است‏.امام خامنه ای02/06/1387


برای خرید کتاب ها می تونید با شماره 09103858079تماس بگیرید.



متن پیش رو خلاصه‌ای از جلسۀ اول  سلسله جلساتی‌ست که « دکتر عادل پیغامی » در پاییز سال ۱۳۹۱ مطرح کرده‌اند. این جلسات با عنوان تبیین اندیشه های اقتصادی امام خامنه ای به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، برگزار و به زودی در قالب کتاب « سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف » در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


ذکر این نکته در ابتدا لازم است؛ همان‌طور که در دفاع مقدس، همۀ مساجد و پایگاه‌­ها و بسیجیان و حتی زنان، آموزش نظامی می­‌دیدند و آمادۀ جنگ بودند، در این جنگ اقتصادی نیز که چندسال است از سوی دشمن بر ما تحمیل می‌­شود و از طرفی مقام معظم رهبری بیانات و خواسته­‌هایی دارند، جا دارد که همه با هم در این جنگ نیز مسلح شده و در نخستین گام، باید کسب سواد اولیه برای فهم پیام­‌های اقتصادی مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گیرد.

گام دوم عبارت از نقش‌­آفرینی و عمل است. اگر اقتصاد را یک عرصۀ جنگ می‌­دانیم، باید به فکر تربیت تعدادی رزمنده در این کارزار باشیم. نکته­‌ای که وجود دارد این است که نباید گمان کنیم فقط افراد خاصی در این صحنۀ اقتصادی نقش دارند. همۀ مردم مانند زمان دفاع مقدس، در سطح خودشان در این جبهه مؤثرند. یک زن خانه‌­دار نیز باید پیام­‌های اقتصادی رهبری را بداند و طبق آن منویات رفتار نماید. در غیر این صورت، کافی است تنها بخشی از زنان خانه‌­دار اشتباه رفتار کنند تا کل سیستم عملیات اقتصادی کشور مختل ­شود.

فرهنگ اقتصادی؛ پنجاه درصد کار

روش ما این‌گونه خواهد بود که روی جمله‌­ای از رهبری بحث خواهیم کرد و کلیدواژه‌­های سخنان ایشان را تک تک مورد بحث قرارخواهیم داد. در سال «اصلاح الگوی مصرف» هنگامی که سندی تحت عنوان «سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف» از جانب ایشان مطرح شد، این سیاست­‌ها شامل نُه بند بود که قابل تبدیل به شش محور یا به عبارتی شش نکته است و از مجموع آن شش محور، سه محور به مسئلۀ تعلیم و تربیت اقتصادی، فرهنگ اقتصادی و مسائل مربوط به اذهان مردم پرداخته است که این یعنی پنجاه درصد کار را باید در این سه زمینه خلاصه کرد.

اساساً دشمن در همین زمینه، سوء استفاده می­‌کند و جنگ روانی به راه می‌­اندازد. برای مثال، شاخص فقر در جامعۀ ما پایین است و ما نسبت به سی سال پیش، وضعیت بهتری داریم، اما در نگاه مردم جامعه این‌چنین نیست. این ناشی از جنگ روانی دشمن است. مانند انسان سالمی که به او تلقین می­‌شود که مریض است. دشمن با این وارونه نشان دادن واقعیت، به راحتی پایگاه مردمی انقلاب اسلامی را مخدوش می‌­کند. با این روال، پایگاه مردمی انقلاب اسلامی مخدوش می­‌شود و دشمن به خوبی فرصت پیدا می­‌کند تا از این رهگذر آتش خود را بریزد.

سبک فکری غلط؛ عامل مشکلات اقتصادی

در گذشته با خود می­‌گفتیم پدر من کارمند دانشگاه است و حَسَب این کارمندی، سبک زندگی‌مان این‌گونه است، هیچ‌گاه این تلقی نبود که ما هم حتماً باید یک پراید داشته باشیم. این‌که همت انسان بالا باشد خوب است، اما این‌که طبقۀ اجتماعی خودش را گم کرده باشد، خیلی بد است.

اکثر مردم ما می­‌خواهند در حالتی بهتر از طبقۀ اجتماعی خود زندگی کنند. این خوب است، اما اگر یک روز امکان آن فراهم نشد، گاهی ممکن است از راه حلال نیز دور شویم، زیرا در ذهنمان به این شکل جا انداخته‌اند که حتماً باید یک ماشین خوب داشته باشیم. خانم­‌های خانه­‌دار در بیست­ سال پیش اصلاً مبل نداشتند، اما اکنون هر چند سال یک بار مبل را عوض می­‌کنند. این مشکل ناشی از سبک زندگی و سبک فکر کردن است.

خودمان زندگی را برای خود تلخ کرده­‌ایم نه نظام سیاسی و حکومت. شب تا صبح کار می­‌کنیم تا گوشی موبایل خود را عوض کنیم. یک فرد دیپلمه که معلم است، خودش را می­‌کُشد تا موبایلی با قیمت بالای یک میلیون تومان داشته باشد. ما مشکل روان­شناسی اقتصادی داریم و مردم ما بیشتر می­‌خورند، اما بیشتر غُر می­‌زنند.

پس ما باید کمک کنیم سواد اقتصادی جامعه بالا برود. باید نترسیم و با تهدید و تحریم دشمن به هم نریزیم و آن­ها را به فرصت تبدیل کنیم، اما از همه مهم‌تر این است که پیام­‌های اقتصادی مقام معظم رهبری را درک کنیم و به آن­ها عمل کنیم که قریب به نیمی از آن­ها اصلاح فرهنگ است و با اصلاح فرهنگ، بسیاری از مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۶
گفتمان ساز

اقتصاد مقاومتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی